Wyprawowe pakowanie

Typ wyprawy dyktuje sposób pakowania naszych bagaży na motocykl. Zachowując zdrowy rozsądek i kilka przydatnych zasad zwiększających bezpieczeństwo, będziemy w stanie załadować nasz motocykl nawet na bardzo długie trasy. 


Co zabrać ze sobą?
Jak bardzo różne mogą być między sobą nasze wyprawy, tak bardzo różne mogą być nasze listy rzeczy do spakowania. Przygotowaliśmy tutaj pełną listę, która może być inspiracją do pakowania na wszelkiego rodzaju wyprawy.


Posłużmy się listą tematyczną, która usprawni proces pakowania:
·    Dokumenty
·    Odzież
·    Narzędzia i części zamienne
·    Elektronika
·    Apteczka
·    Gotowanie
·    Sprzęt kempingowy
·    Inne

Dokumenty

Tutaj decydującą rolę odgrywa cel podróży i kraje, przez które będziemy przejeżdżać. Szeroka lista obejmuje:
·  paszport
·  dowód osobisty
·  prawo jazdy
·  ubezpieczenie podróżne
·  dowód rejestracyjny z ubezpieczeniem OC
·  karty bankomatowe
·  Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
·  międzynarodowe prawo jazdy (podróż do krajów spoza UE)
·  Carnet de Pssage en Douane (kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu)
·  w wypadku jazdy motocyklem zarejestrowanym za granicą, którego nie jesteśmy właścicielem- upoważnienie potwierdzające prawo do używania tego motocykla

Odzież

Zależnie od klimatu, w którym podróżujemy dopasujmy nasz ubiór tak, aby zapewniał jak największe bezpieczeństwo i komfort na trasie. Kurtki tekstylne z membraną i odpinanymi warstwami wydają się być najlepszym wyborem na dalekie wyprawy- zapewnią nam wygodę noszenia w bardzo szerokim zakresie temperatur i wilgotności powietrza. Szczególną uwagę zwróćmy na buty. W przypadku jazdy terenowej z sakwami ważne jest, aby zapewniały one maksymalną ochronę stóp- nasze nogi będą często znajdywać się pod kuframi, ponadto przy takiej jeździe jest spore ryzyko wywrotki. Kaski i dzielą się przede wszystkim na integralne i szczękowe. Musimy sami ocenić, który rodzaj bardziej spełnia naszym wymaganiom. Kaski integralne, bez unoszonej części szczękowej zapewniają zdecydowanie lepszą ochronę części żuchwowej, która jest najbardziej narażona na uszkodzenia podczas wypadków. Nie są one jednak tak wygodne podczas powolnej jazdy, stania w korku, czy interakcji z ludźmi napotkanymi na trasie, jak kaski z unoszoną szczęką. Na pewno warto zwrócić uwagę na to, czy kask ma system pinlock (zapobieganie parowaniu szyby), solidną wentylację, czy przeciwsłoneczną blendę. Nasze rękawice dobierzmy przede wszysktkim do panujących warunków termicznych. Pamiętajmy: komfort podróżowania bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Przy jeździe w stylu enduro, a więc poza asfaltami warto zaopatrzyć się również w dodatkową ochronę, którą zapewnią: pas nerkowy, ochraniacz na szyję, ochraniacze na łokcie i kolana oraz wkładki usztywniające, które wkładamy między ciało a kurtkę.
Niezbędnym będzie przetestowanie naszego zestawu przed wyruszeniem w trasę- pozwoli nam to uniknąć ewentualnych obtarć i niedogodności z powodu źle dopasowanej odzieży.

Narzędzia i części zamienne

Na dłuższe wyprawy będziemy potrzebowali znacznie więcej narzędzi niż te, które są w zestawie dostarczanym razem z motocyklem. Czynnikiem, który będzie znacznie wpływał na wybór narzędzi i części zamiennych jest znajomość naszego motocykla, a konkretnie jego słabych stron. Poniżej jest lista części i narzędzi, które warto zabrać na naprawdę wymagającą wyprawę, a przy planowaniu krótszych i łagodniejszych tras może nam posłużyć jako źródło pomysłów:
-opaski zaciskowe
-taśma klejąca naprawcza
-smar do łańcucha
-mała tubka smaru stałego
-WD-40
-drut
-taśma izolacyjna
-superglue
-poxipol
-olej silnikowy
-płyn do chłodnicy
-mały kompresor 12 V
-klucze płaskie
-klucze imbusowe
-śrubokręty
-kombinerki
-multitool
-pilnik
-piłka do metalu
-przedłużka do dokręcania z dużym momentem
-dętki
-klucz do szprych
- łyżki do opon
-zapasowe opony przód/tył
-zestaw naprawczy do opon
-filtr paliwa
-bezpieczniki
-żarówki
-złączki
-zestaw śrub, nakrętek i podkładek
-instrukcja do motocykla

Elektronika

Jakie urządzenia mogą okazać się przydatne w trasie w dobie, kiedy nasz smartfon ma połączenie z internetem i GPS? Na pewno jadąc w grupie osób nieocenioną pomocą będzie system komunikacji zapewniający łączność między sobą w podróży. Tutaj warto zwrócić uwagę na typ łączności, w jakim działają nasze urządzenia. Do wyboru mamy technologie Bluetooth i DMC. DMC zapewnia lepszą jakość działania- zwiększony zasięg- nawet do 4km, mniejszą zwłokę oraz wygodniejszy sposób łączności. W przypadku DMC otrzymujemy również bardzo przydatną cechę- w przeciwieństwie technologii Bluetooth, utrata łączności z kimkolwiek z grupy nie ma żadnego wpływu na rozmowę pozostałych osób, mogą one swobodnie kontynuować jazdę będąc ze sobą połączeni.
Drugim urządzeniem, które jest przydatne na trasie, to dedykowany motocyklowy GPS, z którego można korzystać w rękawicach motocyklowych oraz podczas cięzkich warunków pogodowych. 

Apteczka

Niezależnie od celu i długości naszej podróży powinniśmy ją mieć ze sobą. Będziemy mięli prawdopodobnie dużo innego sprzętu na naszym motocyklu, więc nie przesadźmy z rozmiarem apteczki. Podstawowe rzeczy, które mogą nam zachować dobre zdrowie na trasie to:
-środki przeciwbólowe
-rękawiczki lateksowe
-plastry opatrunkowe
-pęseta
-bandaże
-woda utleniona
-środek na oparzenia
-krople do płukania oczu
-krem przeciwsłoneczny
-środek przeciw owadom
-tabletki przeciwbiegunkowe

Gotowanie

O ile planujemy noclegi poza hostelami, obowiązkowo powinniśmy zabrać ze sobą podstawowe rzeczy umożliwiające przyrządzenie ciepłego posiłku, a są to:
-turystyczny palnik gazowy
-menażki
-sztućce
-kubek
-zmywak druciany
-płyn do zmywania

Kemping

Również w sytuacji, kiedy nie będziemy korzystać z wynajmu pokoi, nasz bagaż powinien obejmować:
-namiot
-śpiwór
-nadmuchiwana poduszka
-karimata lub samopompujący materac
Ciekawym namiotem jest np. Nomad Expedition Tent, który posiada miejsce na zaparkowanie motocykla w przedsionku.

Inne
-pokrowiec na motocykl
-proszek do prania
-zapalniczka lub zapałki
-blokada na motocykl
-latarka
-gotówka
-chusteczki nawilżające
-podstawowe środki kosmetyczne


W co się spakować?
Planując wyprawy motocyklowe możemy się zastanawiać nad wyborem rodzaju sakw- to one będą nieustannie nam towarzyszyć w trasie, więc jest ważnym dobrać je odpowiednio do naszych wymagań. Istnieją Trzy rodzaje sakw: sakwy materiałowe, kufry plastikowe i kufry aluminiowe.
Sakwy materiałowe są budżetowym wyborem pozwalającym zwiększyć objętość załadunkową naszego motocykla. Ich zaletą jest dodatkowa amortyzacja podczas upadków oraz niska cena. Minusem w przypadku sakw jest szybkie brudzenie się, niższa pojemność w porównaniu do kufrów i ograniczona możliwość zamknięcia na kluczyk.
Kufry są powszechniejszym rozwiązanie wyprawowym. Będzie nam je łatwo zabezpieczyć na parkingu, oferują więcej miejsca na bagaż i nie brudzą się tak jak sakwy. Kufry aluminiowe będą przeważnie bardziej pakowne niż plastikowe, gdyż posiadają mniej zaokrągleń. Będą też bardziej odporne na odpinanie się czy pękanie na wyboistych drogach. Bardzo przydatną rzeczą są torby służące jako wkład do kufrów. Pozwoli to na szybkie zabranie ze sobą całej ich zawartości, kiedy np. musimy zostawić motocykl na parkingu przed naszym miejscem noclegu. Na motocykl turystyczny możemy zamontować dwa kufry boczne i jeden kufer centralny. W przypadku kufrów aluminiowych robionych na zamówienie należy pamiętać, że przepisy prawa o ruchu drogowym ograniczają całkowitą szerokość jednośladu do 2m z kuframi.
Zdecydowanie odradzamy jazdę w plecaku- znacząco utrudni to balansowanie ciałem, przez co zmniejszy bezpieczeństwo jazdy. Ponadto będzie powodowało dużo szybsze zmęczenie.

Jak się spakować?
Jadąc długie dystanse każdego dnia, często w trudnym terenie, mamy obowiązek rozsądnie rozplanować rozmieszczenie naszego bagażu na motocyklu. Podstawowymi zasadami pomagającymi zachować stateczność naszej maszyny podczas jazdy są równomierne rozłożenie ciężaru po obu stronach motocykla i spakowanie cięższych rzeczy niżej. Warto także pamiętać, aby podręczne rzeczy umieścić na wierzchu, co pozwoli nam na szybki dostęp do nich. Dobrym miejscem na trzymanie takich rzeczy jest tankbag, który umieszczamy poniżej kierownicy.
Po zapakowaniu wszystkiego na motocykl warto wyregulować odpowiednio zawieszenie, i dopasować ciśnienie w oponach, aby skompensować dodatkowy ciężar bagażu.
Tak spakowani możemy ruszać na wymarzone szlaki!