Technika hamowania

W artykule chcemy przedstawić sposoby hamowania w dwóch sytuacjach - zwykłe, które jest przez nas zaplanowane np. przed zakrętem oraz hamowanie awaryjne w nagłych nieprzewidzianych sytuacjach.

W przypadku pierwszej zaplanowanej sytuacji mówi się o dwóch możliwościach naciskania klamki hamulca. Pierwszy z nich dzieli się na trzy etapy zaciśnięcia klamki - lekkim, średnim i ponownie lekkim. Drugi rodzaj to dzieli się na dociśnięcie klamki hamulca lekko, mocno i ponownie lekko. Jest to w głównej mierze zależne od prędkości z jaką jedziemy i do jakiej chce spowolnić nasz motocykl. Kolejnym sposobem do zmniejszenia prędkości np. przed zakrętem jest hamowanie silnikiem. Ten sposób wykorzystuje redukcje biegów na niższe niż obecny, a co za tym idzie wytraceniem prędkości napędzanych przez silnik kół. Ostatnią możliwością jest hamowanie hamulcem tylnym - nożnym. W tym przypadku możemy bardziej mówić o spowolnieniu naszego motocykla niż hamowaniu gdyż jest to zbyt "mocne" słowo. Hamowanie hamulcem tylnym wiąże się najczęściej z utraceniem przyczepności na kole gdyż jest cienka granica pomiędzy lekkim tarciu klocka o tarcze, a pełnym jej zablokowaniu. W obu przypadkach hamowania dźwigniami hamulca należy naciskać je z taką siłą aby nie utracić przyczepności w żadnym z kół. Jest jeszcze jedna zasada o której warto pamiętać, mianowicie hamowanie przed łukami, a nie w trakcie zakrętu. Jeżeli jednak jesteśmy zmuszeni redukować prędkość w trakcie pokonywania zakrętu, pamiętajmy że motocykl po pochyleniu do skrętu w którąś stronę będzie chciał się wyprostować względem płaszczyzny drogi. To zjawisko możemy kontrolować balansując odpowiednio swoim ciałem. Jest to umiejętność, którą warto wyćwiczyć, aby zniwelować sytuacje w których nasz motocykl się "położy".

Drugim przypadkiem jaki spowoduje hamowanie naszego motocykla jest nieprzewidziana nagła sytuacja. Mowa wtedy o hamowaniu awaryjnym. Do tego rodzaju wydarzenie odruchową czynnością będzie naciśniecie lewej klamki hamulca. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu zimnej krwi i wspomagania się hamulcem tylni, aby odciążyć przednie koło, które może stracić w każdej chwili przyczepność z powodu mocnego, odruchowego dociśnięcia klamki. Pamiętajmy, aby być zawsze przygotowanym na ewentualność jaką może być niezastosowanie się do warunków włączania się do ruchu, wbiegnięcie pieszego na jezdnie czy zmienienie pasa ruchu innego pojazdu bez zachowania szczególnej ostrożności. Swoją jazdę na motocyklu można szkolić zawsze na specjalnych kursach i zamkniętych torach.