Strój motocyklowy

Zanim rozpoczniemy pełną obsługę naszego motocykla, powinniśmy wybrać strój w którym będziemy z niego korzystać. W pierwszej kolejności powinniśmy ustalić do jakich celów będzie nam służyć nasz pojazd. Czy będziemy jeździć sporadycznie, w ciepłe i słoneczne dni czy będziemy przemierzać bezdroża w różnych warunkach atmosferycznych? Po odpowiedzi na swoje pytanie możemy rozpocząć poszukiwania naszego idealnego stroju na motocykl.

Jako pierwszy wybieramy kask. Jest to podstawowa rzecz, którą musimy mieć chcąc jeździć na motocyklu. Na kasku nie należy oszczędzać, zaś powinno się wybierać produkty znanych i renomowanych firm, które posiadają certyfikaty są testowane i spełniają wszelkie normy prawne. Kaski dzielimy na cztery podstawowe grupy, a pierwszą z nich jest grupa kasków integralnych, tak zwanych "full face-ów". Monolitowa budowa sprawia że jest to grupa najbezpieczniejszych kasków. Integralne kaski możemy podzielić na dwa rodzaje, mianowicie szosowe i torowe. Te drugie różnią się od szosowych tym, że ich kształt jest nieco wydłużony dla lepszej aerodynamiki, zaś wizjer usytuowany jest nieco wyżej aby poprawić widoczność w pozycji kiedy klatka piersiowa pochylona jest do samego baku. Drugą grupą są kaski szczękowe. Jest to najlepszy wybór jeśli chodzi o turystykę motocyklową. Posiadają mechanizm otwierania części szczękowej oraz blendę przeciwsłoneczną. Bez problemu możemy uzupełnić płyny w naszym organizmie czy komfortowe wejść do sklepu lub stację benzynową bez konieczności zdejmowania kasku. Do tej grupy dopisać możemy jeszcze jeden rodzaj kasków - modularne. W przypadku takiego kasku szczęka jest całkowicie wypinana. Kolejną grupą są kaski otwarte, nazywane też "open face" czy też "jet". Charakteryzują się brakiem części chroniącej szczękę motocyklisty. Kaski popularne są wśród kierowców skuterów, z uwagi na dużo mniejszą prędkość, co również nie gwarantuje ochrony podczas wypadku. Ostatnią grupą są kaski off-road'owe, czyli bardzo lekkie, pozbawione szyby, zapewniające przepływ powietrza kaski do jazdy w terenie. Jeśli chodzi o bryłę to różnią się od innych tym że mają wydłużoną część szczękową oraz posiadają charakterystyczny daszek. Do takiego rodzaju kasków należy koniecznie wyposażyć się w wentylowane i anty-parowe gogle. Po wyborze kasku należy zwrócić uwagę na materiał z którego jest wykonana skorupa. Najtańsze będą skorupy wykonane z różnego rodzaju plastików, zaczynając od najmniej wytrzymałych czyli termoplastików po ABS i kończąc na najbardziej wytrzymałym poliwęglanie, nazywanym również polikarbonem. Wyższa półka zapewniająca większe bezpieczeństwo i mniejszą wagę to laminaty. Grupę tą możemy podzielić na kaski wykonane z materiałów takich jak: włókno szklane, karbon czyli włókno węglowe, kevlar i obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie kompozyty czyli mieszaniny różnych laminatów. Ważną rzeczą w doborze idealnego kasku jest wizjer jaki jest zamontowany na nim. Musimy zwrócić uwagę czy otwieranie go nie jest dla nas problematyczne, szczególnie w rękawicach motocyklowych. Sprawdźmy czy wizjer jest wyposażony w system "antifog" lub jeszcze lepiej w "pin-lock". Ostatnią rzeczą, podczas doboru swojego kasku jest wyściółka. Dzielimy je na dwa rodzaje. Pierwsza - standardowa - wykonana z bawełny, może powodować większą potliwość głowy i będzie trudniejsza w wyczyszczeniu i utrzymaniu odpowiedniej higieny kasku. Druga grupa to wyściółki termoaktywne posiadające zdolności odprowadzania wilgoci, dzięki czemu pot nie będzie dostawał się np. do oczu, a wnętrze pozostanie świeższe. Na samym końcu warto zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje naszego kasku takie jak blenda przeciwsłoneczna czy możliwość przymocowania interkomu.

Drugą bardzo ważną rzeczą jaką powinniśmy kupić zaraz po kasku to rękawice. Zacznijmy od pytania jakie zadawaliśmy sobie na początku wyboru kasku, czyli na jakim motocyklu będę jeździł i w jakich warunkach będę korzystał z tego rodzaju ubioru? Wybierając rękawice mamy do wyboru wiele specyfikacji. Krótkie przydadzą się na cieplejsze dni, ale długie pozwolą nam pokonywać długie dystanse w komforcie bez możliwości podwiewania pod rękaw kurtki. Przy tych pierwszych należy zwrócić uwagę czy materiał z jakiego są wykonane nasze rękawice jest perforowany lub też wykonany jest z materiału mesh. Na długie trasy, na których nie zabraknie gorszej pogody warto wziąć rękawice z membraną lub ociepleniem. Spójrzmy również na ochraniacze i usztywnienia w jakie producent uzbroił nasze przyszłe rękawice. Koniecznie trzeba przymierzyć bo nie każda rękawica będzie leżeć wygodnie na naszej dłoni. Przy doborze rękawic nie ma lepszego lub gorszego materiału. Skóra czy tekstylia, wybór należy do osoby która będzie korzystała z tych rękawic. Uprawiając turystykę motocyklową warto jednak zastanowić się nad zakupem dwóch par, jednej na ciepłe dni, a drugiej na deszczowe i chłodniejsze.

Kupując kurtkę mamy do czynienia z co raz to nowszą technologicznie specyfikacją tej części odzieży motocyklowej. Ciężko przedstawić będzie wszystkie możliwości jakie oferują nam producenci kurtek w jednym artykule. Trzeba sporo informacji pozyskać z wielu źródeł, jeśli znajdziemy grupę kurtek, która będzie nas satysfakcjonować należy koniecznie poświęcić trochę czasu na poszukiwanie tych modeli w sklepach stacjonarnych. Koniecznością jest przymierzenie takiej kurtki i ocenienie czy jest ona wygodna. Jeżeli sklep internetowy oferuje nizsze ceny, nie decydujmy się na taką kurtkę bez obejrzenia jej na żywo i przymiarki. Warto zwrócić uwagę również na spodnie do kompletu aby móc taki zestaw spiąć ze sobą i cieszyć się idealnym kompletem motocyklowym na każdą wyprawę. Podczas przymiarki warto sprawdzić czy rękawy nie odsłaniają naszych nadgarstków przy wyciągnięciu rąk do przodu. Zwróćmy uwagę na ochraniacze lub wzmocnienia w takich miejscach jak łokcie czy kręgosłup. Kieszenie to ważny aspekt, którego nie powinniśmy pominąć przy doborze kurtki. Pojemne kieszenie, wewnętrzne kieszonki na dokumenty czy dodatkowe listy zapinane na napy nad suwakami, które chronią kieszeń przed dostaniem się do środka wody to zalety kurtki która posłuży nam na lata i nie zawiedzie w każdej sytuacji. Aby kurtka chroniła nas przed deszczem i wilgocią ważne jest aby posiadała membranę.

Podczas doboru spodni, tak jak zostało to wcześniej wspomniane, warto dobrać je razem z kurtką, aby po spięciu tworzyły komplet. Spodnie tekstylne będą miały dużo szersze zastosowanie niż spodnie skórzane. W skrajnie wysokich i skrajnie niskich te pierwsze zdadzą egzamin - pod warunkiem że mają wypinaną membranę oraz otwierane wloty powietrza. Również pod względem odporności na deszcze spodnie jak i ogólnie odzież tekstylna będzie wiodła prym nad skórzanymi spodniami. To nie znaczy że skóra jest złym wyborem, wręcz przeciwnie jeśli chodzi o odporność na przetarcia, dopasowanie do ciała jest lepsza o odzieży tekstylnej. Podczas przymierzania różnego rodzaju spodni motocyklowych warto przymierzyć się na motocyklu, ponieważ w tej pozycji będziemy spędzać najwięcej czasu i to własnie w tym momencie powinny być najlepiej dopasowane.

Ostatnim etapem podczas doboru podstawowego stroju na motocykl są buty. I tak jak we wszystkich poprzednich etapach należy określić na czym jeździmy i w jakich warunkach atmosferycznych podróżujemy. Musimy zastanowić się czy preferujemy obuwie krótkie czy może długie. Na odleglejsze wycieczki na pewno lepszym wyborem będą te długie i zapewnią nam komfort podczas zmieniającej się pogody. Kolejną kwestią jest rodzaj zapięcia takiego buta, co jest bardzo istotną rzeczą gdyż zapewni nam to wygodę podczas zakładania i zdejmowania obuwia. Ostatnią rzeczą jest sprawdzenie protektorów i usztywnień w jakie uzbrojone są nasze przyszłe buty, może to być ułatwieniem, ale i również nieudogodnieniem, które podczas długiej podróży może nam przeszkadzać podczas jazdy i nas rozpraszać.